2011-07-24

Semesterminnen

Så var den första semesteromgången på tre veckor över. Vad minns jag bäst?
  • Tre födelsedagar, min egen, min systers och min f d mans. De har firats på olika roliga och smakfulla sätt.
  • Köpt en ny cykel och i samband med det cyklat från Göteborg centrum ut till Kållered, den längsta cykeltur jag gjort på säkert tio år...
  • Haft besök av min bästa väninna från Blekinge. Mycket god mat, vin och prat...
  • Börja gå igenom mina bokhyllor för att få ordning så jag kan hitta bland mina böcker igen...

  • Badat i havet, samtidigt med släktingar och en simmande snok som korsade vår badplats. Snoken orsakade en del uppståndelse men det brydde den sig inte om...
Dessutom hört på en hel del sommarprogram på radion, virkat, läst diverse böcker och tidningar, löst en massa soduko och korsord, plockat hallon, släppt ut och in katter mm. Och ibland bara suttit stilla på min uteplats och glott in i skogen och lyssnat på alla fåglarna. Kort sagt, kopplat av...

D v s tillbringat min semester ungefär som jag brukar när jag är hemmavid.

Men så, den här sista helgen, hände det som jag aldrig kommer att glömma, fast jag skulle vilja: De fruktansvärda händelserna i Norge som gjort att jag en stor del av tiden suttit fastnaglad vid TV:n och försökt ta in och förstå hur det kunde ske, hur någon kan göra något sådant.

Jag kommer aldrig att förstå...

7 comments:

mossfolk said...

Det låter som en alldeles toppenbra semester! (ja bortsett från Norge då)

Anonymous said...

Hej!
Har bara haft två veckors semester,varav en i Kroatien.Det var inte så dumt det heller.Får väl försöka ta tre veckor till lite senare.Angående Norge......helt ofattbart hur en människa som fungerar normalt och som helt plötsligt kan utföra dessa vidriga dåd.
Smålänningen.

carulmare said...

Vad mycket du har hunnit med! Fyllt primtal och köpt cykel och semestrat av bara sjutton!

Maja är jättefin, med romantiska blommor och allt. Hög vill ha-faktor!

Apropå händelserna i Norge. Ja, usch så man har matat sig med upprörande ord och bilder, nästan så att man börjar tro att man inte får vara glad längre.

Men bara nästan. :)

Elisabet. said...

I mina ögon låter det som en drömsemester! Ja, frånsett det som hände på slutet.

Att bara göra ingenting är ljuvligt.

Jag kan sitta på stentrappan och stirra rakt fram och se småfåglar eller katter eller fjärilar och tänka att livet är som bäst just då.

För tio år sedan ville jag bara åka bort.

qi said...

mossfolk: Ja, jag är nöjd med det mesta av den...

Smålänningen: Min systerson och hans tjej var också i Kroatien, Dubrovnic, och tyckte mycket om stan! Jag har två veckor kvar av min semester, i slutet av augusti. Så de tre veckorna jag börjat jobba på nu ser jag som en liten (sommar)parantes... :-)

carulmare: Jag satt klistrad framför datorn och TV:n i helgen och förfasade mig och blev ledsen. Känner att jag nu måste få det lite på avstånd till tragedin, jag har ju lätt att fastna i negativa, ledsna tankar...

Elisabet: Att göra precis det man vill och inte vara duktig hela tiden är värt så mycket! Jag tror du har hamnat på rätt plats i livet nu... ;-)

Inkan© said...

Jag blev nesten helt knäckt- så sorgsen; tänker på alle mina fränder og mine venner i Norge.

Allt känns tungt.
Och smärtsamt.

qi said...

Inkan: Det känns ofattbart för alla och säkert alldeles särskilt sorgligt för alla er som har släktingar och vänner i Norge. Stor kram till dig!