2013-07-03

... utan även två andra medlemmar av hushållet...

... som inte visste alls vad som var på gång när fler och fler saker försvann från deras hem. Till slut var det bara två kattburar kvar, varav den ena snabbt ockuperades av Iza, den andra fick vi trycka in Ella i innan hon fattat att på det här stället skulle det inte komma att serveras fler måltider.

Så gick färden mot det nya stället, med två högljutt protesterande katter i baksätet. Väl framme vägrade Iza lämna sin låda på flera timmar och Ella visade sitt missnöje med att i två dagart sitta med ryggen mot oss alla uppe på tredje lagret av alla staplade flyttkartonger. Med öronen bakåt...

Iza har nu vant sig och verkar trivas jättebra, men hon var inte heller ute särskilt mycket i Kållered. Ella har däremot svårt att anpassa sig till att vara innekatt, visserligen med balkongtillgång, men det räcker inte, det blir tråkigt för en katt som är van vid att klättra träd och fånga möss. Rastlösheten visar hon genom att kissa där hon inte ska kissa och "se ledsen ut". Det är inte lätt att flytta katter. De är mer platsbundna än vi människor.

Nu har det gått 2 ½ månad sedan flytten och jag funderar på
vad jag ska göra med Ella. Jag känner en som bor på landet, uppåt Bohuslän, som sagt att han kan ta hand om Ella. Där kan hon var ute, men det är ny mark för henne och en ny person som ska ta hand om henne. Eller också får jag avvakta ett par månader till och se om hon anpassar sig bättre. I värsta fall får jag "ta bort henne", men det är så hemskt att den tanken vill jag inte ens tänka på...

5 comments:

Ingrid / Inkan© said...

Det är något visst med katter!

Jag har numera endast en blogg- där jag blandar allt. Som en sorts fruktsallad...

Inkan

qi said...

Ja du, katter är speciella... :-)

Elisabet. said...

Oj, det låter inte trevligt, men jag förstår dig.

pElle ligger nu äntligen i jorden, insvept i pv:s blommiga gardin .., och jag vattnar försiktigt på kattmyntan som jag planterat ovanpå jorden .., rädd att pElle ska bli blöt ....

carulmare said...

Ack, ack! Katter tycker inte så mycket om nyordningar. Nos är också lite misslynt just nu och det beror på att jag för tillfället bor i mina föräldars sommarstuga och inte i min och sonens - som ligger några steg bort. Det gör honom osäker och han vågar inte riktigt ge sig ut på jakt som han brukar, istället vaktar han på mig!

Hoppas att Ella vänjer sig eller att du hittar ett hem åt henne på landet.

qi said...

Elisabet: Du vet hur det är, man vill att de ska må bra, men det fungerar inte alltid. Jag avvaktar ett tag till, jag har semester och är hemma mycket, då går det bättre.

carulmare: Jag hoppas också att hon vänjer sig, vill inte lämna henne vidare, hon är tio år och jag vet inte hur hon skulle tycka det var med ytterligare ett nytt ställe, dessutom med en ny "husse"...