2009-01-07

Äntligen...



... en riktig vardag igen! Efter alla dessa helger... Jag kan och vill sätta igång det nya året på allvar och ta tag i den röra som skapats under de tre år jag varit sjukskriven. Det är mycket som samlats i högar och tagit kraft genom att torna upp sig till "jag borde..."

Jag började under senaste helgen att sortera mina papper. Många papper var det... Nu har en hel del av dem har slängts, resten ligger i ordning i olika lådor. Sånt ger en kick!

Idag (min vardag börjar med en ledig onsdag...) ska jag gå vidare med att rensa bland kläderna.

Varifrån kommer då all denna plötsliga energi? Antagligen åtminstone delvis från min nya medicin. Det är som om det svarta moln, som ett tag funnits runt mitt huvud, plötsligt försvunnit. Jag sover mycket bättre och behöver inte ta min vanliga sömnmedicin. Vilken är då haken, för en sån finns ju alltid? Jo, det är det här med maten, jag har en matlust som vida överskrider det behov min kropp har. Trots att jag försökt behärska den har det resulterat i ett okänt antal kilo i viktökning. Kilona är okända eftersom jag gått över till att mäta midjemåttet. Måttbandet känns "snällare" (och är lättare att manipulera...)

Men det viktiga är att jag mår bättre och planerar för en framtid.

Och vilka roliga, kreativa aktiviteter jag planerar återkommer jag till... Det var carulmare som undrade över detta i en kommentar till det här.

5 comments:

Elisabet. said...

Så härligt!!!

Mitt midjemått har växt stadigt under 55 år och jag vågar inte tänka tanken var det ska sluta ..-)

Men bra mår man.

Och det finns ju som sagt var streetch.

Lycka till med röjandet!

carulmare said...

Frågvis som jag är, så undrar jag vad det är för medicin som du nu tar. Det låter lite som om det skulle komma från Bamses farmor. :)

Midjemåttet, ja. Verkar som om det skulle vara svårare att hålla, när mensen har slutat.

Bloggullet said...

Skönt att du fått energi igen. Midjemåttet är inte roligt, jag mäter genom kläderna, hur trånga de känns och då är det ju förödande med stretch.;0)
Just som du känner jag lust att börja reda ut röran här hemma och få ordning både på hemmet och mig själv, jag ska ju snart börja arbetsträna och då vill jag vara redo.
Kram

qi said...

elisabet: Huvudsaken är att man lever och mår bra. Tack, nu ska jag snart återgå till röjet... :-)

carulmare: Jag äter samma medicin som tidigare, Efexor, det nya är att jag dessutom äter Remeron-S. Remeronen tar jag på kvällen för den blir man trött av. Jag har alltid varit smal i midjan, men med åldern och klimakteriet så har plötsligt fettet börja fördela sig på ett annat sätt. Mycket hamnar just runt magen.

bloggullet: Stretch ja, mycket praktiskt... :-) Lycka till med arbetsträningen framöver!

Bloggblad said...

Vad roligt att din ton är så positiv! Den medicinen har jag inte ätit, men vet att den funkar.

Midjemått... en ständig kamp. Men jag tänker vinna.