2007-04-10

Märklig upplevelse ...

... att se om den första barnförbjudna filmen jag såg på biograf när jag var 12 år gammal (ja, jag såg äldre ut än jag var.. :-)). Siska heter den och gick som matinéfilm på TV i eftermiddag.

Varför två tjejer 12-13 år gamla fick för sig att se just denna film har jag svårt att komma ihåg idag. Troligen berodde det på att vi ville testa om vi skulle komma in på en barnförbjuden film och detta var den som var lättast tillgänglig. Men det var inga problem, ingen bad om legitimation.

Jag kom, innan jag såg om filmen, bara ihåg en sak från filmen, nämligen att Harriet Andersson i slutscenen allvarligt ser rakt in i kameran. Det är en helt annan människa som ser filmen nu jämfört med den oskuldsfulla 12-åringen. 12-åringen tyckte Siska (Harriet Andersson) var dum som inte flyttade ihop med den snälle Bo (Lars Ekborg). Nu, över fyrtio år senare, förstår jag Siskas val... Då, i filmen, blev hon kallad "inte en riktig kvinna" eftersom hon inte ville kompromissa när gäller hennes yrke som läkare.

Jag har definitivt större behållning av filmen idag jämfört med vad 12-åringen hade. Nu slås jag dessutom av hur otroligt vackert ansikte Harriet har...

Vilken var din första barnförbjudna film du såg på bio?

13 comments:

Elisabet. said...

Det kommer jag absolut inte ihåg!
Dels var det svårt, för att inte säga hopplöst att smita in, för Ellen och Manfred som skötte biografen (en sålde biljetter, den andre rev ... och sonen eller dottern sålde godis) visste ju vilka klasskamrater man hade.
Bio var enda nöjet hemma i samhället.
Ååååå, vad jag har sett många filmer i min ungdom!

Tankevågor said...

Vet du vad som slog mig när jag tittar in här och upptäcker det vackra fotot på henne?
Jo att du och Harriet är lika varandra till utseendet. :)

Film...Det måste nog ha varit "Änglar finns dom" också som 12-åring. Min mamma arbetade på ett litet sjukhus som visade film för patienterna. Vi var en del barn till anställda som smög in på de där filmerna....mest var det komedier med Alice Babs osv.

Men "Änglar finns dom" har nog präglat en del av mitt liv tror jag...tänker på min längtan till havet och valet att vilja vara i dess närhet.

Oj nu blev det långt det här! Men vad skönt att man inte behöver sluta efter ett visst antal ord i en sån här kommentarruta. :)

Ha det gott Qi!

Evas blogg said...

Jag tror det var Rosmarys baby, den var jätteläskig och jag kunde inte sova natten efter. Filmen kommer jag ännu ihåg mycket tydligt. Ingen bra ide' att se en ruggig film i den åldern (tror jag var 13 år). Nu skulle väl knappast en 13-åring tycka den var ruggig!

qi said...

Elisabet: Jag såg filmen i Göteborg när jag var och hälsade på en kompis på något lov, bodde annars i Vänersborg på den här tiden. Alltså var det ingen på biografen som kände mig. Eller brydde sig. Men det var väldigt spännande och nervöst innan man fick rivet sina biljetter och fick gå in i salongen.

londongirl: Oj, tack, men jag är tyvärr inte det minsta lik henne i verkligheten... :-)

eva: Rosmaries Baby var riktigt otäck vad jag kommer ihåg.. Fast jag håller med dig, många filmer som var barnförbjudna då skulle säkert bli barntillåtna idag.

Heffa said...

Ojoj då, det minns jag inte!! Jag var alltid en sådan där ärlig prick som aldrig lurades eller använde någon annans leg. Dock var jag ute på ett trevligt inneställe när jag var nyss fyllda 17 utan leg. Kan bero på att min bror fyllde jämt och blev sponsrad utav det stället!! ;D

Inkan© said...

Jag såg filmen nu - Snyggt slut!

Min allra första barnförbjudna film var en Greta Garbo-film. Jag var mycket underårig ( kanske 10) men blev insläppt för att jag hade sällskap med min mor. Hon ansåg att jag borde se världens vackraste kvinna. Jag tror det var "Kameliadamen" vi såg -men är inte riktigt säker.

Anonymous said...

vi barn från bahnhof zoo

Anonymous said...

Jag tror det var en djup sak, som jag fick se i målsmans sällskap på filmstudion i Kiruna. En italiensk, eller spansk rulle som jag tror hette "Gatans desperados". Handlade om ett ungdomgäng i någon storstad långt borta.

..... Och Google är ju fantastiskt. Här är filmen. Den var alltså mexikansk och från 1950. Kommer fortfarande ihåg vissa scener ur den, så den gjorde tydligen intryck.

Jag måste ha sett den 1961-62, nånting.

Anonymous said...

Minns inte min första barnförbjudna, bara den första filmen: Tarzan! Något senare såg jag en av Kubrick's filmer som nog kunde ha varit barnförbjuden, i alla fall för mig. Clockwork Orange. Verkligt obehaglig - och så fanns det en obehaglig karl i salongen också. Fullträff rysare!

Harriet Andersson... Det var ju hon i Sommaren med Monica också. Den har jag sett på nytt, alldeles nyligen. Kanske lite samma tema...

Humlan said...

Bokhandlaren som slutade bada!
Tyckte mest att den var tråkig. Jag tror att jag var 13-14, men jag vet inte varför jag gick och såg den..

Anonymous said...

btw. Jag har startat en "må-bra-skola" på min blogg om du känner att du orkar. Handlar mest om inre processer...

Det Mörka Hotet said...

Harriet är en av de vackraste skådespelare vi haft!

(Även om Bibi Andersson är min personliga favorit - tyvärr var hon "Tant" redan när jag var ung...)

Klart jag minns min första barnförbjudna film: "Sista natten med gänget" som är en riktig kult-klassiker från '70-talet (?) med flera skådespelare som fick sina genombrott i precis den här filmen.


Samuel

Bloggblad said...

Jag fick inte gå på bio som barn - så jag vet inte.

Men - Londongirl: Änglar, finns dom? skulle vi se en gång, några kompisar och jag, och kom för sent. Det var så pass långt in i filmen att vaktmästaren inte ville släppa in oss. Det var nog min första film som tonåring, f.ö. Jag var SÅÅÅÅÅ ledsen att jag inte fick se den. Sen såg jag den i tv många år senare - och tyckte att alltihop var urtöntigt... och blev så besviken. Jag som hade längtat efter att se den.