2007-04-04

Flow och den helige ande

Har ni upplevt flow någon gång? Alltså när du glömmer vem du är och helt går upp i det du gör och blir ett med det. Jag har upplevt det, bl a en gång när jag var på en skrivarkurs och så gick upp i den novell jag höll på att skriva att jag var borta från mig själv, glömde tid och rum, ända tills dess att kursledaren stod alldeles intill och skrek (jag hade inte hört när han ropade de första gångerna) till mig att alla andra hade samlats för länge sedan och väntade på mig. Det var som att vakna upp ur något. Jag hade varit någonstans "utanför min kropp". En del kallar detta tillstånd något annat, men för mig var detta den högsta formen av flow.

Hörde en intressant radiointervju med Ola Salo igår. Annika Lantz intervjuade honom om vad han ansåg att den helige ande var. Han, som är prästson, tänker sig den helige ande som den kristna världens namn för det fenomen som finns inom alla religioner, dvs den kraft som vi alla har inom oss att närma oss något gudomligt och gå över våra gränser. Ola ansåg att detta var detsamma som flow. Själv upplevde han flow ibland på scenen, inte hela tiden under en konsert, men kanske under fyra-fem minuter. Någon typ av extas, då gränser sprängs och man gör sånt man egentligen inte vågar eller tror att man kan. Konstnärer upplever det när de skapar sin konst. Min konstnärsväninna säger att hon målar inte för att sälja målningar utan för att hon mår så fruktansvärt bra medan hon gör det.

Vi behöver alltså vara skapande för att må bra. Om vi inte får uttrycka vår kreativitet på något sätt, och därmed komma i kontakt med det som är flow, blir vi ledsna och deprimerade sa Ola. Jag tror det är sant. I ett allt mer uppstyrt och stressat arbetsliv där det inte finns utrymme för vår egna kreativitet försvinner så småningom arbetsglädjen. Om man då inte heller hittar uttryck för kreativiteten på sin fritid mår man till slut inte bra.

Kontakt med den egna kreativiteten är livsviktig. Tror jag. Vad tror ni?

27 comments:

Anonymous said...

Jo, jag har varit med om flow-känslan. Kanske inte så starkt som du kände den, mitt kontrollbehov finns alltid kvar lite av, men jag kan gå upp i mitt skrivande totalt och känner en enorm lycka när det flyter på och jag är helt inne i det.

Men någon andlig upplevelse? Nej, inte av det. Däremot har jag haft sådana i andra sammanhang och då har det någon sällsynt gång kommit en dikt, bara så där från "ingenstans".

När jag vill skriva, sitter jag inte och väntar på flow-et. Jag sätter bara igång, det kommer av sig självt.
Bloggis (som inte kunde logga in)

Elisabet. said...

Ja, jag tror att det är precis så.
Skulle jag inte få ur mig alla känslor i bokstavsform eller skulle jag inte få fånga ögonblicken på bild, skulle jag garanterat bli galen.
Eller djupt deprimerad.

Jag tycker också att det var bra beskrivet detta att man .., när man vågar ta STEGET - vad det nu än gäller - och ser att det bär .., så känner man verkligen en slags flow.

När jag körde bil till Alingsås, en sån enkel sak för många människor, då var det nästan en andlig upplevelse för mig.
Jag VÅGADE.
Och jag blev lycklig.

Anonymous said...

Fint och bra beskrivet. Det var längesen jag var i tillståndet. När jag rider är jag alltid i nuet och glömmer allting. När jag kliver av hästen och ryktar av och så åker jag hem så har jag känslan kvar och "landar" i vardagen igen.

Anonymous said...

Jag tror mer på flow än sobril. Att våga vara livet är det bästa.

Inkan© said...

Ja jag har upplevt detta tillstånd några gånger.
Första starka upplevelsen var för c:a tjugofem år sedan och det höll i sig och återkom gång på gång under en period av skrivandet. Resultatet blev en artikelserie som jag sedan fick publicerad i en lokaltidning. Underbar känsla av att allt bara "flöt" och jag njöt så av skrivandet.


Kram och GLAD PÅSK!

Linda said...

Å vad jag gillar Ola och jag blir glad att du lyssnade till honom...


Att få uppleva den känslan du beskriver så bra är nog inte alla förunnat.
Jag kan fastna i något, tex när jag syr, och tiden försvinner, men jag har nog viss koll på det som händer runt mig ändå.

carulmare said...

Men vad kul, skriver du också om ande och flow!

Jag går nog djupt in i det jag gör - och kan bli så störd, om någon avbryter mig - eller ännu värre, tar i mig. Då hoppar jag till och tror att jag skall få ett slaganfall. Jag blir så chockad på något sätt. Men jag tror inte att det är flow, det är mera koncentration. Men när man vet precis vad man skall skriva och orden bara kommer och man märker att det blir bra, det är nog flow... Flow kan kanske vara en njutning i ögonblicket också. Ibland kommer jag in i ett tillstånd då jag bara njuter. Som barn när jag tecknade eller nu, när jag bara ligger och vilar och liksom sjunker ner... Ibland har jag rysningar också, som inte alls är obehagliga. Blod strömmar till någonstans i kroppen, beror det väl på. Ofta när jag har en stark tanke av något slag eller också annars bara...

Men jag skrev nog mera om flow och ande i makroperspektiv. Som ett sätt att leva med, istället för mot...

qi said...

Bloggis: Du har rätt, det går inte att vänta in flow, det bara kommer när det kommer... Apropå inloggningsbesvär: Jag har märkt att det kan vara svårt att lämna kommentarer annat än anonymt om jag inte öppnat min egen blogg först. När jag öppnat den fungerar det bra med kommenterandet hos andra.

elisabet: Flow ÄR lycka för mig.

anne-maj: Att leva i nuet, som är så svårt många gånger, men när du rider och glömmer allt annat, WOW, visst är det fantastiskt... Och känskan som stannar kvar efteråt. Lycka...

Nicoline: Håller med dig... Det värsta är dock att det kan vara svårt att hitta sin flow ibland. Vid svår depression har man t o m slutat försöka hitta flow för man tror inte på den längre. I allafall inte för sig själv. Då kan det var bra med medicin som tar en upp ur mörkret så man vågar vara i livet igen.

Inkan: Skrivandet är en STOR källa till glädje och flow... Glad påsk till dig med!

Lindalotta: Ola Salo är klok och var väldigt intressant att lyssna på. Och som han delar med sig av sig själv och sina tankar. Generös!

qi said...

carulmare: Det är svårt det där vilka ord vi väljer för tillstånden. Koncentration, flow, ande, de gränsar, tangerar eller täcker varandras betydelse delvis. Vilka ord vi använder beror på så mycket, intressant tycker jag det är i vilket fall som helst. Men flow är ren njutning och lycka!

Anonymous said...

Flow är underbart. Jag var på en kurs i mental träning och där talade han bland annat om hur man själv skapar flow. Glad påsk!

Det Mörka Hotet said...

O, ja: det har jag upplevt!

När jag (som förr) sprang långdistans eller som nu när jag fotograferar eller lagar mat - ha, ha, ha (det är sant)!

Kram och glad påsk på dig - med eller utan flow!


Samuel

Amber said...

Ja, det har jag upplevt många gånger. Oftast när jag målar, skriver eller sjunger. Ibland när jag snickrar eller syr också. En gång målade jag 12 timmar i ett sträck, utan mat, utan vatten. Det var som att gå på narkotika, inbillar jag mig. Jag märkte, medvetet, vare sig mig själv eller omvärlden.

Läste en bra bok om flow av Mihály Csikszentmihály. Den finns säkert att få tag på fortfarande.

Jo, på adlibris för fantastiska 37 kronor! "Flow: den optimala upplevelsens psykologi". Den är mycket bra!! Här är länken tillden på adlibris.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9127059693&checked=1

Läs den!
Kram!
Amber

Amber said...

Jo, jag läste en annan bok om flow, som Georg Klein, en av mina favoritskribenter sammanställt, "Om kreativitet och flow" där många olika människor skrivit om detta. Boken är kommenterad av den gamle hjärnforskaren David Ingvar. Här är länken till den, på adlibris:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9176089525&s=1

Den är också mycket bra! Jag har fått mycket insikt i flow och hur man kan förbättra sitt flow genom denna och den jag nämnde i förra kommentare. Man känner klart igen sig iom man haft flow någon gång...

Anonymous said...

Det är helt underbart att känna flow, men det är inte så ofta, köpte en bok..

Anonymous said...

Ja, det är ett underbart tillstånd - och man kan uppleva det när man läser mycket bra böcker också, om än inte lika starkt.

Vill önska Glad Påsk, Qi!

JULIEK said...

Ja her er jag så enig. Kreativiteten er så viktig, men tycærr er det faktisk den vi har låtit vika pga alt som skal gjøras och stressas med i vardagen. Jag kjenner selv jag er veldig kreativ i perioder, men vet inte helt med vad. Jag provar å lete fram dette, och tror det kan vara ett sett at må bra på. Denna flowen er nog viktig, man behøver å forsvinne ett tag, alla gjør det.
Kram från meg : )

qi said...

cleo: Glad Påsk till dig med!

Samuel: Bra att du hitta så många sätt att känna flow på! Glad Påsk till dig med!

Amber: Tack för lästipsen, jag har beställt böckerna nu!

hannele: Bra att läsa om det och få tips hur man hittar.. Kram till dig och Glad Påsk!

Annika (ab): Jag har också upplevt det när jag läser. Kanske mest som barn, då kunde mina omgivning knappt få kontakt med mig... Vad jag läste? Fem-böckerna, förstås... :-)

Julie K: Jag tror att det är viktigt att hitta det som ger oss flow, för det är det som får oss att må bra. När vi hittat det ska vi inrikta oss på göra sånt som ger oss det, för då är vi som mest sanna mot oss själva.

Amber said...

Vad roligt att du beställt böckerna! Din text väckte verkligen tankar i mig idag.Känner att det kommer att hålla i sig ett tag. Jag älskar när människor påverkar varandra!

Tack för det Qi!

Anonymous said...

Det där kan jag uppleva när jag stickar eller syr. Det är behagligt och lugnande.

Lena said...

Vad bra du och Ola beskriver det!

Jag tror att jag bara upplevt det i samband med musik och när jag nu tänker efter är det inte så ofta numera. Mitt kontrolljag är stort...

Tack för att du skrev Qi, nu fick jag något att fundera över.

...och Glad Påsk!

Heffa said...

När jag läste ditt inlägg tänkte jag på mindfulness eller medveten närvaro. Liksom att bara vara i stunden. Jag har lärt mig det och använder det medvetet så ofta jag kan, ibland flera gånger om dagen när jag behöver styra min tankar till något mer positivt.

Boken "Flow" kan jag också rekommendera. Hoppas att du får en bra läsning!

Glad Påsk!

Kram

qi said...

matilda: Visst är det skönt, detta lugna välbefinnande när man gör något med händerna.

panter: Vad bra! Glad Påsk till dig med Panter!

Heffa: Närvaro i stunden är något jag känner att jag borde sträva efter mer. Ofta ligger jag för långt framme i tankarna, planerar nästa steg när jag håller på med det nuvarande... inte bra.. Glad Påsk Heffa!

Evas blogg said...

Absolut, en mycket viktig del av oss själva. Jag tror def på vad Ola Salo säger!

loppispoppis said...

precis så tror jag att det är. När jag satte mina händer i leran för tre veckor sedan så hamnade jag direkt i flow. 2,5 timmar sa bara poff, och så gick jag hem, och hade liksom bara varit i en annan värld. Samma i tisdags när jag var där igen.

Och till detta kommer också att vändningen kom då för tre veckor sedan. I och för sig började jag med piller också precis någon tid innan dess med, så det kanske sammanfaller med förbättrandet. men jag vet ju att kreativa saker får mig att må bra. =)

qi said...

eva och loppispoppis: Det är så viktigt att bejaka den kreativa sidan hos sig själv, för att må bra och för att bli frisk!

"A Peaceful Warrior" said...

Oj vad många kommentarer angående detta ämne...märks att det berör och engagerar. Det är definitivt något som jag också reflekterar över dagligen faktiskt. Som musiker så måste jag som Ola säga att jag upplevt "flow" åtskilliga gånger på scen, när jag spelar mitt instrument. Då kan tid/rum och varje tanke på egot ibland vid gynnsamma förutsättningar"glömmas bort" och man bara är liksom. Inga spår av självmedvetenhet, utan det är bara ett tillstånd av liv, skapande - en enhetsupplevelse. Liknande flowkänslor kan man ju uppleva vid starka naturupplevelser och även vissa sexuella upplevelser ger helt klart flow, då tid/rums upplevelsen upplöses och endast nuet existerar. Jag tror att begreppen flow och helige ande i grund och botten är aspekter på samma fenomen...en smak av det verkliga livet, som det är ämnat oss att uppleva. Bortom egots begränsade värld...

qi said...

a peaceful warrior: Hej och välkommen hit! Visst är det som du skriver i din kommentar, och har man någon gång upplevt detta så vill man tillbaka till det. Det blir en strävan som kanske inte alltid gör att man når dit. För flow kommer oftast just då vi har släppt alla strävanden och bara ger oss hän...