2009-02-01

Hur i hela friden...


... gick det här till???

Idag tog jag mod till mig (måttbandet som jag mäter midjemåttet med hade blivit så konstigt "uttänjt" och "sladdrigt" på nåt sätt) och klev upp på vågen.

Nu har jag anmält mig till Aftonbladets viktklubb (mindre förödmjukande än Viktväktarna...). Det blir apelsin i stället för semla till mellanmål i eftermiddag. Promenad i stället för fåtöljsittning hela dagen. Ingen grädde i såsen. Ingen sås alls förresten.

Annela, vet du något fik med smalbakelser, jag tänker på fikat i veckan?

Herregud, hur kunde det gå så långt??? Fast det vet jag ju... egentligen...


19 comments:

Inkan© said...

Det blir att mäta maten... mängden får aldrig vara stlörre än en knuten näve på tallriken.
Fast det är roligare med smalmat som frukt och grönsaker i massor, fisk, fisk och fisk samt kyckling som avbrott samt soppor a la grönsaker med fisk i osv

Jag vidgade midjemåttet förra sommaren och plötsligt var alla jeans för trånga. Yak.
Då ändrade jag mathållning.
Har smalnat med sex kilo. Och jeansen passar och jag mår bra!
Och har övat upp min förmåga att vara konsekvent när det gäller min egen mat.

Annela said...

Nej, jag vet bara smarriga baguetter, men det kanske är ok. Smalbakelser har jag aldrig hört talas om - kan det vara gräddlösa luftbakelser?

Bloggblad said...

Jag har också märkt att det är dålig kvalitet på måttbanden nuförtiden!

qi said...

Inkan: Ja, det är det enda som hjälper. Jag har märkt att efter 50 så kan jag inte äta som jag gjorde tidigare. Nu har jag bestämt mig för ett krafttag, då brukar det lyckas.

Annela: Baguetter är inte heller så bra, men det löser sig säkert....

Bloggblad: Just det, skönt att höra att inte bara jag är drabbad.. :-)

Anonymous said...

Tro inte på måttband tro på dej själv!

I all välmening:
VET du att du inte har HIV?

carulmare said...

Å, vilken gullig bild!

Du... jag tänker försöka med detdär LCHF, dvs. lite kolhydrater, mera fett. Jag tycker det låter vettigt - fettigt vettigt. Verkar ju nästan omöjligt att hålla vikten med en kost som är rik på kolhydrater, i denhär åldern. Jag hoppas att den fettrika kosten skall hjälpa mig på flera sätt, att hålla värmen, att hålla igång hjärnan... Dessutom är jag trött på kolhydrater, vill äta något roligare! - Fast det blir ju att minska på sockret, få se hur jag klarar det?

qi said...

Johan: Inte vet jag hur du hittade hit, men tack för ditt välmenande. Jag vet.

carulmare: Har funderat på den dieten, men skulle då få avstå så mycket som jag tycker är gott: bröd, müsli,frukter osv. Jag vill inte det så det får bli den vanliga tråkiga kalorimetoden. Den har fungerat tidigare för mig, så jag satsar på den. Tack för berömmet av bilden, det var länge sedan jag ritade något, men jag hade ingen annan lämplig bild så idag ritade jag en.

Samtal från min trädgård said...

Konstigt att måtbanden alltid mäter fel, jag har slutat tro på dem...;0)

qi said...

samtal från min trädgård: Skönt att det är fler som upptäckt hur opålitliga måttband kan vara... :-)

Monica Hansen said...

Prova min curry med kanel och gurkmeja i, det är jättenyttigt!

Tips.. på andra våningen i arkaden vid brunnsparken ligger Dahls fik som säljer fruktsallad:))

Elisabet. said...

Stackars dig.

Såna problem har jag verkligen inte.

Aldrig.

,-)

(Du ser väl inte att jag har fingrar i x ....)

qi said...

Monica: Tack för bra tips, ska prova vid tillfälle!

Elisabet: :-)))

Anonymous said...

Smalmat blir man inte mätt på, man bara äter mer... Fett är inte farligt. Med två kokta ägg klarar man sej till lunch, nyttigt också.

100 g kött är lika många kalorier som 4 chokladbitar, kött blir man mätt på.

Annela said...

Du har en utmärkelse att hämta hos mig!
kram

qi said...

Mormor Hannele: Nä, det är ju det... Fast jag kan äta allt jag vill, men skriver också upp allt och sedan räknar datorn ut hur många kalorier det blir. Jag har en viss kalorimängd jag ska äta varje dag för att minska i vikt. Det blir automatiskt så att man tänker på att äta sånt som inte ger så mycket kalorier. Än så länge, detta är fjärde dagen, går det bra.

Annela: Tack, jag ilar och kollar!

Anonymous said...

Jag har haft samma omskakande upplevelse - framför spegeln hos frissan, närmare bestämt. Hon flög runt som en dvärgpudel och i stolen satt en... tja... S:t Bernhardshund?

Men att ta bort allt godis skulle aldrig funka i denna lya. Så jag börjar med att halvera doserna, så att ökningen i alla fall stannar av och man vänjer sig...

Lycka till!

Anonymous said...

Jo just det - goda smalbakelser: Petits chouxer med vaniljkräm!

Och så kycklinggryta med kyckling och grönsaker.

Och så ut och gå.

qi said...

annika (ab): Petits chouxer med vaniljkräm, låter jättegott! Men det ska väl vara vispgrädde i vaniljkräm? Eller? går det utan? :-)
Kycklinggryta med kyckling och grönsaker låter också gott, ska prova det.

Anonymous said...

Jodå, det behöver inte vara grädde i vaniljkräm.

Hehe, kycklinggryta med kyckling... man kan ju också pröva kycklinggryta utan kyckling men med fisk istället! ;)