2009-06-25

Min vardag


Igår kom jag, kanske inspirerad av herr Lars Noréns dagbok, på att jag skulle kartlägga en vanlig onsdag i mitt liv. En vardag som, om den inte dokumenterades, snart skulle glömmas bort. Så jag hade med mig anteckningsboken och skrev upp allt, precis allt, jag gjorde.

Det blev mycket intressant. Jag kom på hur mycket jag gör av rutin utan att tänka att jag faktiskt gör något. Skulle jag om en vecka tänka "vad gjorde jag egentligen i onsdags förra veckan" så skulle jag antagligen knappt komma ihåg något som särskilde den dagen från alla andra vardagar.

Jag skulle antagligen inte komma ihåg att gräset i Domkyrkans park var nyklippt på morgonen och doftade underbart. Eller att det var just den dagen jag fick en inbjudan till ett bröllop. Eller att smörgåsen jag köpte på Ahlströms konditori smakade helt fantastiskt på fikarasten. Eller att jag faktiskt gjorde och åstadkom en massa saker.

Det är viktigt att skriva dagbok, jag har inte gjort det mer organiserat på länge. Och många dagar har därför försvunnit i glömskan. Men min onsdag den 24 juni 2009 kommer att finnas kvar ända tills min anteckningsbok inte längre finns...

5 comments:

Inkan© said...

qi- ditt datorritande är fenomenalt bra- naiv konst via datamaskin- å säger jag igen: satsa på en annorlunda bloggbok!

Med dina fina personliga inlägg och funderingar och så dessa illustrationer- wow!

Jag köper en på en gång du fått dem från tryckeriet -
(kanske t o m två!)

Bloggblad said...

Jag får väl erkänna då att jag har skrivit ut 24 ganska tjocka dagböcker sedan sommaren 2000... (Så jag vet vad jag gjorde förra sommaren.... och förrförra...)

carulmare said...

Allt... man kan väl inte skriva upp precis allt?

Men kanske sådant som man blir glad av, som goda smörgåsar och doft av gräs.

Tänker du fortsätta att skriva dagbok?

Läser intresserad att Bloggblad har skrivit rent sina dagböcker. Tanken lockar, tänk att ha ett så sökbart liv! :)) Jag har också börjat på... men det är för påfrestande, innehållet är för tungt.

qi said...

Inkan: Tack! Just nu är detta tecknande det enda kreativa jag gör. Alla bilder är inte bra men det är en dokumentation. Och en sorts dagbok...

Bloggblad: Jag skrev dagbok mycket mer regelbundet innan jag började blogga. Mycket försvann vid datorkraschen för ett år sedan. Numera skriver jag i riktiga skrivböcker som jag kan ha med mig... :-)

carulmare: OK, kanske inte precis allt... ("nu tar jag ett andetag, nu ett till--- :-) ) Jag ska fortsätta, men inte så noggrannt som i onsdags, mer så som du föreslår. Jobbigt om innehållet blir tungt, men för mig har det varit skönt att skriva av mig jobbiga händelser. Kanske kan man lägga jobbiga saker i en speciell fil eller bok som man, när man skrivit det, förstör. Som en symbolisk seremoni för att lämna det bakom sig...?

Hedgren said...

Så himla klokt. Alla dagar måste tas tillvara - ingenting är självklart. Men precis som du säger så faller det mesta snart i glömska - bara enstaka ögonblick dröjer sig kvar.